Snart så bär det av

Om några timmar ringer klockan för mig och min älskling, och då är det äntligen dags för oss att åka till Rom. Sol och 29 grader varmt är morgondagens prognos. Åh vi kommer få det så härligt i romantikens stad. Ciao!

albufeira 2011

Tänkte berätta lite om vad som hände på min grymma resa till Albufeira i somras med världens bästa Evelina, där vi blev tajtare än någonsin.

Dag 1
Den sista tisdagen i juni månad, precis efter midsommarhelgen, blev jag hämtad av Eve och hennes härliga mamma runt lunch för att åka ut till arlanda. Vi nästan hoppade i sätena men försökte hålla oss lugna, och när vi blev avsläppta var vi så sjukt uppspelta, men coola höll vi oss för vi ville att allt skulle gå bra. Allt gick som en dans och vi åt lite lunch och laddade inför vår fem timmar långa resa. Innan vi lyfte blev det lite känslosvall med tårar och kramar, mycket som hade varit på gång och flygrädda var vi ju bägge två. Men allt gick bra och snart var vi framme. Dock hade vi absolut ingen aning hur vi skulle ta oss till vår stad och hotellet, vi hade ju tänkt att det skulle ordna sig. Vilket det självklart gjorde, efter lite om och men och frågor hos en söt turisttant kom vi fram till att taxi var den bästa idén.
Så vi hoppade in hos en liten portugisisk taxichaufför som var riktigt vänlig. Taxifärden tog oss kanske en halvtimme och vi satt helt tysta och häpna hur vackert det var, det var sådan grönska. Väl framme vid hotellet slog det oss hur stort vårt hotell var och hur högt upp vi bodde, men allt gick bra trots en ganska barsk och otrevlig hotelltant. Men med shuttle kom vi till vårt hotellrum, högst upp ovanför poolen och med utsikt över havet och staden. Så vackert! Trötta som vi var tog vi oss och handlade det viktigaste och duschade lite. Efter lite vila så började vi gå ner mot staden och gick in på en jättemysig restaurang där det var öppet tak med citronträd och vinrankor. Tonfisk till middag, mumma! Mysig kväll som slutade med en rundtur ner mot torget, shoppinggatorna, bargatan och lite shopping av halsband. Trötta men glada över hur bra allt hade gått somnade vi tidigt.

Just landat och svettas i bussen

Poolen och utsikten, nedanför allt låg gamla stan och praian!

Dag 2 Vamos a la Praia
Vaknade lite förvirrade, men uppe med tuppen var vi iaf. Frukost på rummet, eve är både laktos & gluten allergisk så hon hade med sig både knäckebröd och kakor. Men frukosten bestod av frukt och mackor, juice och lite sånt. Vi tog oss ner till praian, vi avr nere på tio min ( tog dock dubbelt så lång tid att gå hem för det var uppförsbackar, och hade vi handlat tog det mycket längre tid haha). Väl nere på praian ( som det heter på portugisiska) la vi oss och njöt, kopplade av och badade. På eftermiddagen tog vi oss upp till rummet för att äta en sen lunch ( varje dag gjorde vi egen lunch, och på slutet av veckan var vi praktiskt taget mästerkockar!) och de sista timmarna hängde vi vid poolen. På stranden märkte man att högsäsongen inte riktigt var igång, dock så spottade vi många rödhåriga bleka britter, vårat hotel kryllade av britter, men alla var goa och glada. Särskilt mot oss, hehe. Redan under vår första dag märkte vi den sköna atmosfären i albufeira, alla hälsade och var väldigt vänliga men samtidigt på ett lugnt sätt.

Efter att vi hade handlat lite gottis och duschat, satte vi oss på ballen med chips och Bacardi Breezer Watermelon (som blev våra nappflaskor, och när vi hade handlat klingade alltid våra påsar så mycket att vi kallade oss själva för Kling&Klang som kom stånkandes uppför hotellområdet).
Det var så mysigt när vi varje kväll gjorde oss iordning, dansade och sjöng till eves iphone, provade kläder, pratade om allt mellan himmel&jord och fixade oss. När vi avr klara på rummet bestämde vi oss för att utforska det som låg österut från vårt hotell men det visade sig att det bara var fina villaområden, därefter tog vi oss längre ner mot gamla stan där vi åt middag på en stor restaurang mitt på torget.

Eve i sommarens hetaste linne

Sightseeing

Efter middagen tittade vi runt ännu mer, nyfikna och duktiga som vi var. Köpte en turkos bikini och lite annat. Plötsligt hamnade vi på bargatan och blev indragna på en klubb och vi körde på. Blev en kväll med goda drinkar, en hel del free shots som hälldes direkt i munnen och så dansade vi natten lång, på vårt vanliga ställe. Juste det, fick efterrätt också, banan med glass& grädde. Fick efterrätt på typ alla ställen, trevlans! Grym första partykväll.

Dag 3 20 år!

Fastän vi var slitna från avr vilda natt så var vi uppe i tid och tog oss ner till stranden. Stranden var mysig med mycket snäckor. Brände mina skuldror och skinkorna (som alltid) och på efetrmiddagen tog vi oss upp mot hotellet för sen lunch. Precis som dagen innan hängde vi vid poolen efter lunchen och sen blev det häng på ballefjongen. Den här kvällen gjorde vi oss extra fina för eve skulle nämligen bjuda mig på min 20 årsmiddag, så himla söt. Hon skämmer bort mig. På väg mot restaurangerna vid havet och strandpromenaden så hittade vi äntligen turistbyrån (vi upptäckte på morgonen att hon i receptionen var en riktig ohjälpsam ragata) men hon på turistbyrån hade ingen vidare koll heller på vart man skulle åka om man ville se någon annan stad. Det vi förstod var iaf att det verkade svårt och krångligt att ta sig utanför stan om du inte åkte charter (vilket vi inte gjorde, tuffa som vi är) eller hyrde bil för attt bussarna gick så sällan utanför stan. Men vi tänkte med busstidtabellerna så skulle det ordna sig.

Inte utan våra nappflaskor

Väl nere vid vattnet fanns det hur många restauranger som helst och vi satte oss på en restaurang som var jättemysig med stor uteservering och massa vackra lyktor och vinrankor. Där visade det sig att vår servitör talade svenska, precis när jag hade suttit och svurit över hur mycket jag svettades om mina lår! Middagen var supergod och hur mysig som helst. En grym födelsedagsmiddag med en massa knäppa britter som raggade utan någon respons, haha. Kul var det iaf.

Eftersom vi kände att vi hade koll på gamla stan vid det laget var det dags att se sig om i övriag albufeira tänkte vi. Så vi tog oss på utkiksplatsen när det precis kom ett litet turisttåg, så vi hoppade på och det sightsade oss runt i den nya delen. Det visade sig att det i princip bara var stora hotellkomplex långt från havet men, där fanns The Strip, som var den Största partygatan. Halvtaggade bestämde vi oss för att åka tillbaka dit nästa kväll för vi var ganska slut.

Dag 4
Tanken var ju att vi skulle iväg till staden Portimao som låg en timme bort på fredagen, men vädret var dåligt och bussstationen låg mycket längre bort än vi trodde. Så det blev en lugn dag på praian nere i Albufeira med jordgubbs Calippo och bus i vattnet. Vi upptäckte även hur dålig shopping det var för killar.
Sen lunch i vanlig ordning och sen vilade vi ett tag, riktigt skönt.

Juste, vårt hotellrum. Rummet var ganska stort med en härlig balkong, inte det nyaste men det var rent och fräscht med stort badrum och ett bra kök, bara det att det inte fanns så mycket köksredskap. Men eve är påhittig och allt ordnade sig jämt, som det alltid gör med den bruttan.

Vi fixade oss och gjorde allt i vanlig ordning och sen stack vi ner till havet för att äta middag. Riktigt fin mat med havets läckerheter! Till efterrätt fick vi champagnedrinkar, mums!

Därefter var det dags för utgång på The Strip...

Utsikt över gamla stan, där nere låg vi och solade

På väg mot The Strip

Tog mig en nappflaska innan det var dags för mitt påhitt, blev så sugen på det när jag såg den här hingsten (så här snygga var britterna)

Eve har det här på film, höll mig kvar ett bra tag faktiskt!

Heja Portugal!

Vi hann med några drinkar och så på The Strip, men överlag så var det bara ett stort avttenhål för nyblivna kåta artonåringar från Danmark och England som är på sin första utlandsresa utan mamma och pappa. Så efter ett tag tröttnade vi på alla fjortisar och begav oss hemåt för att festa med i gamla stan på de bättre klubbarna med skönare människor. Men på vägen mot vår nya destination träffade vi ett härligt gammalt brittiskt par som gav oss deras tågbiljetter. Riktigt söta och när vi pratade som mest kommer ett tjugotal killar spatserandes förbi oss, alla utklädda till allt från poliser, muppar, transvestiter och u name it. En kille gick förbi i stringkallingar och nithalsband, och då blev den brittiska tanten helt till sig över hans självlysande vita skinkor. Himla kul och vi skrattade som fan, och gubben blev lite orolig haha. Sen kom tåget och vi begav oss mot nya äventyr.
Eve och jag hade en galen kväll med congatåg, shots, och massa dans. Träffade sköna människor och kempegoa tjejer från Norge som vi dansade på bardisken med, Tove och Sara (som var portugis va?). Var hemma sent och klckan ringde alldeles för tidigt dagen därpå....

Dag 5 Portimao

Som ni förstår var vi lagom nyktra när vi var uppe med tuppen på lördagsmorgonen, men det var dags för vår stora utflykt som vi kämpat så för att få till. Slitna som fan packade vi ihop lite grejer och tog oss ner till receptionen (där den övriga personalen var jättegulliga) för att fixa en taxi till bussstationen (som vi dagen innan försökt gå till men det var sjuuuukt långt och svårhittat). Strax körde en taxi fram med en gladlynt äldre portugisisk herre. Det visade sig att han, som så många andra portugiser, körde som en biltjuv. Uppe i 120 km/h precis innan rondell, där han tvärnitade för att ta sig in i den i 60 km/h. Vi satt som fastnaglade och höll andan. Men lite lulliga som vi fortfarande var tyckte vi det var kul. Han var riktigt rolig, började prata en massa om sangria och Portugals utsökta vita vin och så försökte han lära oss en massa portugisiska, allt det här gjorde han med knappt en hand på ratten för att han gestikulerade så mycket. Livsfarlig förare, men vi kom fram hela till bussstaionen i god tid. Bussturen var riktigt skön, trötta som vi var. Den tog en timme och vi fick se mer av den vackra Algarvekusten.

På väg in i Portimao blev vi lite oroliga var i den stora stdaen vi skulle bli avsläppta, vi hade ju ingen aning. Men vi blev avsläppta vid båthamnen och vi funderade ett tag på att hänga med ut med en av båtarna på en dagstur men vi tyckte att Praia de Roja lät för härligt för att avstå.

Den fina båthamnen i Portimao

Efter lite frågande och en väldigt kort stund i vår nya stad så förstod vi att Portimao, till skillnad från Albufeira har ett riktigt bra busssystem med olika linjer som går flera gånger i timmen runtom i stan. Så i väntan på den roja lilla bussen (linjen till Praia de Roja hette Roja) träffade vi en gullig tjej som berättade lite om hur det var att bo i Portimao och det lät hur härligt som helst.

Orlando fick agera vårt ögongodis i väntan.

Efter tio minuters väntan kom våran lilla roja buss och vi hoppade på (även minibusschaufförerna körde som galningar) och snart var vi framme! Det var en lång bouleward med butiker och hotell precis ovanför stranden men vi tog oss snabbt ner Parian som verkligen var jättelång och stor med kritvit strand. Det här var något annat än den nere i Albufeira må ni tro.

Så väl nere på stranden njöt vi som bara den och stolta var vi över hur tuffa och duktiga vi varit som fixat allt så jäklans bra. Vädret var så bra det kunde bli och vattnet var varmt och skönt. Vi låg en bit upp på stranden men på eftermiddagen hade tidvattnet kommit upp ända till oss. Helt underbar dag med världens bästa eve.

Trötta och hungriga på lunchen, då kände vi baksmällan! Men en hamburgare med pommes så blev allt lite bättre och vi var redo för bad och bus igen

Och så får vi ju inte glömma de extremt flörtiga badvakterna i bakgrunden!

Dagen tog slut alldeles för snabbt

Kvällen avslutades med middag och sen drinkar av våra favobartendrar på vårt nya ställe och våra favoritbartendrar, Eve fick feber så vi var hemma i ganska bra tid. Underbar dag!

Dag 5
Mer kommer snart....

may we all have moments of excellence

Hej tjolahopp, har varit en riktig sömnig tjej de här dagarna, vilket passar bra för imorgon är jag LEDIG. Älskling pälskling hoppar in så imorgon väntar en lååång sovmorgon. Har massa att fixa på dagen inför Rom och sen blir det att gymma med jonas. Nu ikväll väntar kickboxningen, är seg men det är bara att köra. Var riktigt duktig på flöjten igår och hann med ett aerobic/styrke pass på gymmet igår kväll. Ja ni hör ju, full rulle så en sovmorgon blir perfekt imorgon. Gah börjar få resfeber nu! Längtar så, snart sitter jag och tittar ut över molnen och håller min prins i handen när vi lyfter. Love

what a day

Efter att ha jobbat sju dagar i sträck var jag inte lite trött igår. Under veckan har jag fått in fyra träningspass, trots att jag har haft grymt ont i min vänstra fot i ett par dagar, som tur är känns det bättre nu. Hade världens mysigaste torsdag med jonas, han hade pluggat klart inför tentan och vi myste och pussades hela tiden. Han satte faktiskt nytt pussrekord, 230! Så himla fin min jonas. Fredagen var sjukt stressig, kort sagt.

Drog hem till jonas efter jobbet igår där grabbarna satt och drack öl. Bakfulla och trötta var de från fredagens fest (som jag var duktig nog att låta bli, eftersom jag jobbade på lördagen) fick jag massa komplimanger från boysen när jag kom nerför trappan i sotade ögon och glasögon. De tycker jag ser ut som en het sekreterare, hehe mitt nya namn på wordfeud, låter inte så jäklans bra som det gjorde lördags kväll. Kvällen var rolig och vi körde en del öllekar med en massa skratt. Man har alltid roligt med dom, när man väl träffas igen så inser man att man har saknat dem.

Klockan ringde tidigt imorse när min älskling skulle till jobbet så åkte med honom till vällingby där jag tog en prommis hem. Åt en god frukost och läste tidningen länge. Städade sedan hela huset och tvättade, har varit riktigt produktiv idag.
Satte mig ute i solen och läste ett tag och vid ett svängde mickan förbi på lunch och vi satt ute på balkongen och drack te, åt bakelser och bara umgicks och skrattade. Superhärlig eftermiddag, gick sedan ut på en prommis i solen och bara njöt, höstfärgerna börjar verkligen komma fram nu. Pratade med mina fina tjejer sara och eve på vägen.
Vet ni vad som hände när jag kom hem, något som inte hänt på alldeles för länge? Jag spelade faktiskt flöjt, var helt ensam i hela huset och kände att jag fick passa på. Spelade och spelade, tills mamma och pappa kom hem. Då var magin liksom borta. Har de senaste åren haft väldigt svårt att spela inför andra, bara för min lärare går det bra. Det var iaf riktigt roligt. Får se vad sylvia säger imorgon om mitt övande.

Det var min vecka och helg, har haft världens skönaste söndag. Nu väntar en av mina favvofilmer och en kopp chai. Herregud, åker till Rom på fredag. Helt galet underbart. Love.

shake it out

Min fot och benen dunkar och gör jävligt ont efter kvällens kickboxningspass. Fullt ös som vanligt med en massa sparkar och blockar, UTAN benskydd. Det ni, smalben mot smalben och en massa smällar, jag säger det igen, UTAN benskydd. Det känns så in i helvete. Fick visa idag, riktigt kul. Sitter nu med skakiga händer och blåslagna knogar efter förra veckans boxning. Vet inte riktigt hur de lyckades bli såhär blåslagna, ser ut som om jag varit i en streetfight. Antagligen någon spark eller felslag.

Spelade flöjt direkt efter jobbet igår, dansade på kvällen och skulle åka till jonas efter, skulle inte vara där förräns väldigt sent, men vem kom inte och hämtade mig? Jo, min underbara jonas. Världens snällaste kille med andra ord. Imorgon ska jag förbi Aggie och säga hejdå till tuffingen som drar till Venezuela för volontärarbete på torsdag. Så jäkla coolt! Sen ska jag klämma in ett pass på kvällen, för på torsdag blir det äntligen vila och lite mys med älsklingen. Men innan dess fullt pådrag. Peace

Super bass or suberb ass

Hej hallå bloggen. Veckan flög förbi och hade fullt upp som vanligt. Flöjt, kickboxning och lite dans. I fredags var jag med min kära jasmina och vi drog ut tillsammans med filip och hans crew. Blev två förfester innan vi hamnade på rätt ställe. Lyckad kväll och i lördags mådde jag helt okej, var med jonas och erik och kollade fotboll. Hoppade dock att dricka ölen. På kvällen drog vi till sebban och hängde med grabbarna innan de drog vidare till krogen. Älsklingen och jag stannade hemma resten av kvällen och tog det lugnt. Idag har det varit jobb ute i Hälsovillan hela dagen, har jobbat ute och sålt fika så nu är jag helt färdig. Man blir trött och kall av att stå ute hela dagen. En trevlig överraskning avr det när mickan och sötaste julia tittade förbi, riktigt kul och gulliga var de som gav mig skjuts för att köpa mera mjölk!
Snart kommer min älskling, kommer inte hinna ses mycket i veckan men ibland blir det så. Kämpar mot sömnen redan nu, riktig trött är vad jag är. Såå fullt upp hela veckan, men ska försöka få in fler tränionmgspass i veckan, har inte tagit mig tillräckligt med tid för det på sistone. Aja, fullt ös medvetslös som pappa brukar säga till mig. Peace!

Våras, klockan 6 på morgonen!

a patient smile

Hemma efter en mysig helg med min älskling. Klippte gräs i två timmar igår, världens träningspass kan jag säga! Vi busade, myste, lagade mat och bara umgicks. Riktigt härligt att få sova ut, ligga och dra sig under det varma täcket, pussa på min sötnos skäggiga kind och fnittra som små busiga ungar, synd att tiden gick så fort bara. Vi kom hem i bra tid, cyklade iväg och hyrde lite filmer för att överraska brorsan, det har varit en skön söndagseftermiddag med andra ord.

Man börjar märka av att det är september, löven har sakta börjat skifta mot varmare toner, det blir mörkt tidigare och kvällarna börjar bli kallare. Men det gör mig inte så mycket, hösten är bland det vackraste som finns och det är mysigt att vira in sig i stora mjuka halsdukar. Och jag har mycket att se fram emot.
 Förra året åkte jag med jonas och hans fina familj till Aruba & NY, och nu är det inte många veckor kvar tills vi åker till Rom. Rom, romantikens stad och historiens centrum, så länge som jag har velat få se denna stad. Och det bästa av allt, jag får göra det med jonas. Nu ska jag göra mig en kopp chai te och se på massa skräptv och sen lite film. Love

love

Jag har världens bästa pojkvän, finns ingen som min Jonas. Han är fan i mig helt fantastisk. Älskar dig <3

i gave u all

Äntligen fredag people. Sitter och myser med en kopp te i min nya mjuka gråa tröja. Helvetesvecka på många sätt, kort sagt. Tur att jag har så fin pojkvän, gulliga kollegor och vänner som finns där och stöttar. All kärlek till er.

Fullt upp hela veckan som vanligt, flöjt, kickboxning och massa annat. Lillchefen fyllde år igår, så imorse kom jag med en liten överraskning och han blev så himla glad, bra start på dagen. Har varit galet mycket nu i slutet av veckan. Men igår blev det iaf middag med tjejerna från Blackan, så roligt att träffa dem igen! Blev grymmaste dumplingsen på söder hos våran favorit kines Fang Yuan.
Ikväll har jag varit nere på gymmet och shakat rumpan på ett svettigt zumbapass, blir en lugn kväll för en gångs skull. Imorgon drar jag och min älskling ut till adelsö för att få lite egentid, längtar. Ska bli så otroligt skönt att få komma bort från all skit och alla skitar. Peace.

och än fanns det tusentals tårar kvar

Just nu tränger sig allt det svarta fram, går inte att trycka bort det, den genomsyrar allt. Två personligheter, två sidor som jag har, den mörka är framme igen. Ibland tar den andra över för ett par dagar. En händelse under en ynka natt som gör att man känner sig lika arg, uppgiven och besviken som när man var liten. Etsar sig fast i allt, man ser och känner svart. Samma sak varje gång. Vill slåss och gråta på en och samma gång men det finns inget att slå på eller någon att gråta till. Det tjänar inget till att prata eller bråka om det som hänt, för ärligt talat, har inget man gjort hjälpt det minsta under alla dessa år, why bother? Istället får man bara en fet ångest inom sig som ingen kan förstå och som inte går att förklara, en negativ energi som inte släpper sitt grepp, bara tar på krafterna. Konstigt hur en sak kan få en att gå ner sig i själv så mycket och samtidigt som man fortsätter med allt som vanligt. Tur att min älskling inte låter mig simma i det svarta för länge, han drar upp mig till ytan så jag får andas och gör så att jag börjar tänka klart. Han är det finaste jag har.

a little change

Klippte mig ganska kort och tonade håret brunt i lördags! Trivs faktiskt riktigt bra i det och hade det superroligt hos min kära frissa. Efter det blev det en shoppingtur och lunch med min fina evelina, därefter överraskade jag min söta jonas på hans match och sen blev det lite kräftor hemma hos mig. Idag har jag tagit det lugnt och promenixat, snart blir jag hämtad av min älskling så blir det mys hemma hos honom. Skön helg people.

always pretty happy when I'm just kicking back with you

Kära dagbok, har fått en vidrig förkylning och har blivit ompysslad av både mammsen och älsklingen de senaste dagarna, jobba måste man ju ändån. Lite mer ork idag vilket känns lovande, lagade mat med pappi och hade en mysig middag ikväll bara han och jag, väldans trevligt måste jag säga. Så, med tanke på hälsan ska jag nog ta det lugnt i helgen. Första gången på flera månader har jag inte en helt inplanerad helg, jag kan inte beskriva hur skönt det känns. Fast iof, lite planer har jag ju förstås. På lördag morgon väntar klippning och färgning, vi får se vad vi hittar på, funderar på att bli brunett, lite åt det röda hållet. Efter det ska jag ta mig en låååång shoppingtur och luncha med en riktig finis. Yes, ska skämma bort mig ordentligt på lördag. Resten ska jag ta som det kommer, nice va? Det är lyx det. Love

Längtar tillbaka till Portugal med min fina tjej